måndag 8 december 2008

Julpynt och julhälsningar





Som jag utlovat tidigare kommer här ett axplock på mitt julpynt här hemma. Välkommen in och titta!




Hemma hos oss är det ingen jul, enligt barnen, om vi inte har vår traditionella julkalender upphängd. De paket som ej ryms i påsarna får snällt ligga och vänta uppe på vägghyllan (gjord av drivved som hittats på stranden och konsoller från IKEA). Alla paket är numrerade. Eftersom vi har fyra barn så får barnen turas om att öppna julkalendern, med 24 paket, i turordning. Med 96 paket skulle det bli både för dyrt och arbetssamt!



Fönsterramen, som saknar glas, och som jag fått av min goda vän L är juldekorerad med en julkrans av mossa och två stycken girlanger. Den ena är köpt på IKEA tidigare år och den andra är tillverkad av sidenband och julgranskulor i glas. Även julgranskulorna är från IKEAs tidigare sortiment.



I år har vi två adventsljusstakar, en traditionell och en med blockljus, sidenband och siffror (kommer dock ej ihåg namnet på leverantören av siffrorna men har sett dem i butik även i år). Blockljusen är placerade på ett gammalt tennfat som jag fyndat hos mamma. I helgen lyckades jag även fynda ett jättevackert bord hos henne, som jag har suktat efter i flera år. Det får Ni säkert se i min blogg lite längre fram när jag presenterar några av mina senaste fynd.



Kransen, som hänger i trappen, är dekorerad med en juletikett i plåt och ett gammelrosa sammetsband. Kransen kommer från Villa Collection och inhandlades förra året. Jag fullständigt älskar den! För övrigt så har jag dille på kransar just nu. Det senaste året har jag införskaffat en hel del! Efter att ha läst ett inredningsreportage i höstas insåg jag att jag bara MÅSTE utöka min egen kranssamling. Hemmet i inredningsreportaget hade en krans i så gott som alla rum. Min ambition är att åstadkomma det samma.



För ett par veckor sedan, lagom till första advent råkade jag hitta min drömkälke på Blocket. Det blev kärlek vid första ögonkastet. Jag slog till direkt! Nu står den i vårt nya uterum bredvid julgranen, som står i en zinktunna från House Doctor.

I vår familj kläs inte granen dagen före julafton utan mycket tidigare, redan kring första advent för att vi ska kunna njuta av den så länge som möjligt. Jag ÄLSKAR julen, varför jag julpyntar extremt tidigt. Folk brukar tycka att jag är galen men det rör mig inte i ryggen. Älskar man julen så gör man.

Finns det något mysigare än att spendera mycket tid med familj och vänner med god mat, i sällskap av tusen tända juleljus och vackra julstämmor. Julen är verkligen kärlekens högtid!



Jag vill med detta passa på att skicka en varm julhälsning till Er alla som tittar förbi min husknut lite då och då. Ta hand om Er och Era nära och kära. :)

P.S. Den vackra adventsstjärnan överst i inlägget finns att köpa på Åhléns, för Er som undrar...

(Pepparkakor bakade med mycket kärlek av barnen...)

1 kommentar:

Veronika sa...

Åhh tack för härlig inspiration :-) Ni har det så mysigt hemma!
Vilken UNDERBAR kälke!
Kram V