måndag 8 december 2008

Shopping och pepparkaksbak




De senaste månaderna har jag fyndat en hel del på mina shoppingrundor. Jag har sprungit i inredningsbutiker, antikaffärer och på loppisar samt fyndat på Blocket och hemma hos vänner och familj. Att byta inredningsprylar med andra eller att hålla utkik efter guldkorn på närmsta återvinningscentral är inte heller så dumt. Någon annans skräp kan på så sätt bli någon annans skatt! Att återvinna inredningsprylar är inte bara ekonomiskt och underhållande utan dessutom miljövänligt, vilket är värmande för själen.

Mina allra bästa fynd har varit en ljuskrona i glas, tre hyllplan, sex aluminiumstolar från Bruka, två arkivlådor i trä, en lära-gå-vagn, gamla notblad, en kälke, en träkista, ett litet bord och en vätskebehållare som jag fyndat för 50 kr och numera använder som kruka. Att hitta nya användningsområden för saker och ting är jättekul. Som sagt, jag skulle kunna kalla mig själv för sakletare. Jag älskar att gå på sakletarjakt!




Ljuskronan i glas hittade jag i en andrahandsaffär för, håll i Er, 50 kr! Snacka om fynd! Det låga priset berodde på att ljuskronan var i dammigt, vidbränt och trasigt skick, då ljushållarna hade bränts sönder av för heta glödlampor och ena armen hade lossnat från sitt fäste. Men med hjälp av min händige man fick ljuskronan en extreme makeover. Se så fin den blev. Ljuskronan pryder nu sin plats i vardagsrummet.



Under en strandpromenad hittade jag tre väderbitna brädor på stranden som legat länge i havet men som sedan sköljts upp på land. Självklart fick de följa med mig hem. Med hjälp av konsoller från IKEA fick de förvandlas till hyllplan. Nu hänger de på väggen i köket och i sovrummet. Tjusigt!



På Blocket lyckades jag hitta sex stycken formgjutna aluminiumstolar från Bruka till det låga priset av 500 kr, inte styck utan totalt. Det var nästan för bra för att vara sant. Nypriset för alla stolarna, enligt försäljaren själv, var totalt ca 15000 kr! Om det är sant vet jag ej men för mig är de värda vertenda öre! (Stolarna fanns i Brukas sortiment för ca 7-8 år sedan, enligt försäljaren.)

Jag fick resa väldigt långt för att hämta stolarna, men det var det värt. Min goda vän L gjorde mig sällskap hela vägen. Vi hade otrologt roligt på vår resa dit. Vi råkade bl. a, i ren förvirring, tro att vi körde mot trafiken, bevittna ett polispådrag och klä om i en bil med manlig publik utanför. Den dagen var helt galen! Gud vad vi skrattade. Vi skrattade så att tårarna sprutade. Så pass, att jag fick träningsvärk i magmusklerna efter våra eskapader. Tack L för ett oförglömligt roligt minne!



Min goda vän L lyckades komma över några arkivlådor, för inte allt för länge sedan, på RSV(självklart frågade hon den förre ägaren om lov). Givmild som hon är, avvarade hon två till mig. Tusen tack för det!



I ännu en andrahandsaffär lyckades jag göra ett fynd när jag hittade en lära-gå-vagn, i något slitet originalskick, för 50 kr. Med inspiration från TV-programmet "Pimp My Ride" lyckades jag hotta upp vagnen lite så att den skulle kunna falla min ettårige son i smaken. Vagnen förvandlades från en ful ankunge till en vacker svan.

Från att tidigare ha varit i gulnad klarlackad furu, dekorerad med röda tulpaner, övergick vagnen till att i stället bli svartmålad i stil med en rallybil. Vagnen ska Lillkillen få i julklapp är det tänkt. Jag tror att han kommer att uppskatta den och köra runt allt möjligt i den. Vem vet, han kanske till och med får åka runt i den själv, om han har tur. :)



I en antikaffär lyckades jag komma över två stycken etthundra år gamla notblad helt gratis, då de var i dåligt skick. När jag kom hem ramade jag in dem i ett par vita ramar från IKEA. Se så fint det blev.



För ungefär två veckor sedan lyckades jag hitta en gammal kälke i trä på Blocket. Den var inte superbillig men heller inte jättedyr, så jag slog till direkt. Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet, precis som när jag såg min man för första gången. Nu står kälken ute i vårt nya uterum bredvid julgranen och väntar på tomten.



Där jag lyckades fynda min ljuskrona lyckades jag även några månader senare att hitta en träkista till mycket bra pris. Just nu har jag inte bara dille på kransar utan även trälådor (min man skulle hålla med här), så självklart fick träkistan följa med mig hem. Just nu står den i fotänden av min och min mans säng. Kanske att den flyttar in till yngsta dotterns rum i framtiden, då den skulle vara perfekt att gömma alla Barbiedockor i... Vi får se.

I fredags åkte min man, jag och våra två yngsta barn till min mamma och åt middag. Innan vi åkte därifrån så fick jag med mig ett jättevackert litet bord I Newportstil. Gissa om jag blev överlycklig! Dessvärre har jag ingen bild på bordet just nu, så bordet går Ni se en annan gång.



Helgen avslutades i sällskap med goda vänner. Vi dekorerade pepparkakshus och pepparkakor tillsammans med våra familjer.

1 kommentar:

Linda sa...

Hello Lilla My, du har verkligen gjort en uppdatering av den senaste tidens fynd. Det var inte lite grejer tjejen! Very nice stuff!

kramisar