måndag 15 december 2008

Vårt förra hus

Idag tänkte jag visa Er några bilder från vårt förra hus, eller "Renoveringsobjektet" (som var orört sedan 1982), som det också kallades. Att det var ett renoveringsobjekt kan barnen intyga. Vi gjorde inget annat än renoverade under de två åren som vi bodde där. Vi hann renovera två av tre plan.

När vi skulle till att börja renovera nedersta våningen fick vi dock nog av att ständigt bo i byggdamm och beslutade därför att flytta till ett nybyggt hus, så vi skulle få det som vi ville ha det utan att behöva lyfta ett endaste finger själva!

Ha, trodde vi, ja. Vi har inte gjort annat än grävt, planterat, byggt och målat sedan vi flyttade till vårt nya hus. Nästa gång vi köper ett nybyggt hus så får det bli ett som står på en nyanlagd tomt och inte på packad lera. Och så får det ha färdigbyggda uteplatser, etc, så vi får mer tid till att umgås med familjen i stället.

Nä, jag bara skoja. Vi har inga planer på att flytta. Nu har vi ju nästan gjort färdigt allt som vi ansåg behövde göras på huset och tomten. Nästa sommar ska vi bara njuta... Fast om jag känner min man rätt så hittar han väl på nya projekt iallafall. :)


Här är en bild på framsidan av huset. Som Ni ser så behövde huset även en yttre uppfräshning...


Här är en bild på baksidan.


Under parasollet intogs många härliga middagar.

Här kommer några bilder på vår stolthet, köket, som vi byggde helt själva (och som vi saknar). Vi rev ut originalköket från 1975, eftersom mörkbruna luckor och brun/orange/turkos-färgat kakel inte föll oss i smaken. Dessutom var köket väldigt slitet.






Här måste tilläggas att vi är helt oskyldiga till valvet.


Från vardagsrummet hade vi en underbar utsikt över ängar och skogar. Dessutom fick vi följa solnedgången varje kväll genom vardagsrums- och köksfönstren. Det kan jag sakna nu i vårt nya hem.


Så här såg vårt sovrum ut.


Det här var lillskruttans rum.

Ja, nu vet ni hur det såg ut i vårt förra hus. :)

2 kommentarer:

Veronika sa...

ååå vilket underbart kök!!! förstår att ni saknar det. verkligen ett stort hus ni bodde i, kul att få se lite bilder :-)Härligt med stor trädgård men förstår att det var mycket jobb...
sorry om jag var lite snurrig igår vid förskolan, vi kommer gärna över på fika i helgen :-) på fredag ska K på julbord så han lär ju vara lagom seg på lördag ;-) iallafall på fm, men vad sägs om söndag? passar det er?
Kram Kram V

Erika sa...

Åh var det erat hus. Jag kom ihåg det från Hemnet, för jag minns det vackra skåpet i erat kök i mintgrönt och vitt. Det är helt underbart och jag blev så kär i det :-) Hoppas ni fick med det till nya huset.

Kram